Als je moe bent van het inloggen op verschillende websites om iedere keer weer opnieuw toegang te krijgen tot je Facebook-foto’s, je Google Drive documenten, je Instagram foto’s enzovoorts, dan is Odrive de oplossing.
Odrive is een desktop applicatie gemaakt door de startup ‘Oxygen Cloud’. Odrive maakt gebruik van Oxygen Cloud’s bestand synchronisatie technologie.
Het idee is simpel, je hebt een folder interface waarmee je toegang hebt tot al je cloud opslag accounts. Met Odrive heb je daadwerkelijk het idee dat bestanden op je harde schijf zijn opgeslagen. De interface lijkt op die van Dropbox maar Odrive heeft meer functionaliteit dan dat je dat bij Dropbox gewend bent.
Odrive werkt op dit moment vlekkeloos met Dropbox, Facebook, Instagram, Google Drive, Gmail, Microsoft OneDrive en andere populaire cloud providers. Sommige van deze providers waaronder Google Drive en Dropbox werken met tweedelige synchronisatie waardoor je bestanden op je Dropbox of Google Drive direct vanuit Odrive kunt bewerken en uploaden. Andere diensten zoals Facebook ondersteunen dit niet.
De vice president van Odrive meldde onlangs aan Techcrunch dat ondersteuning voor Salesforce en Box spoedig beschikbaar zullen zijn (update: Salesforce en Box zijn onderhand beschikbaar). Odrive is eigenlijk bedoeld voor consumenten maar met de koppeling naar Box en Salesforce is zakelijk werken via Odrive nu ook mogelijk.
Standaard zit er een limiet van 10 MB op het automatisch uploaden van bestanden naar je Odrive account, grotere bestanden kun je handmatig toestemming verlenen om geüpload te worden.
Volgens de Vice president van Odrive is een opmerkelijk handige functie de mogelijkheid om zoekopdrachten uit te voeren met hashtags. Folders kun je zo instellen dat ze worden bijgewerkt wanneer er bijvoorbeeld een foto wordt naar je Instagram wordt geupload met de titel (hashtag) nieuws, vervolgens zie je in Odrive automatisch een nieuwe foto met de hashtag nieuws.